Territorio de retranca
Exposición: A ninguén lle importa a túa historia, de Eduardo Valiña.
Comisariado: José Paz
Comisariado: José Paz
Alterarte, do 8 de xuño ao 27 de xullo
Campus de Ourense, Pavillón 1
Vídeo-instalación multicanal, 10´, Eduardo Valiña |
Algún dirá que é unha obviedade, e non lle faltará razón, o verdadeiramente
importante no labor do comisario é a elección do artista. Elixes un artista
porque confías nel, confías na súa proxección, ou porque nalgún xeito te sentes
identificado co seu traballo. O contrario sería un engano. A Eduardo, úneme a
ligazón ao territorio e á natureza, tamén a viaxe é coincidente no relativo ás
prácticas artísticas de periferia, argumento que a un servidor e a el nos traen
ao pairo. E non é cuestión de ir de outsiders, pero cando levas percorridas xa certas etapas do camiño, tamén
chega o momento de chamar ás cousas polo seu nome. E nesas anda agora Eduardo e
mostrarse abertamente crítico.
Atrás quedou a arcadia feliz e mítica, as intervencións leves na paisaxe
coas que indagar no natural, claro
exercicio de resistencia, de anhelo, ou de rabia. A paisaxe váisenos das
mans, converteuse nun escenario decadente abocado a morrer e a desaparecer.
Aínda que ligado ao Páramo, o seu espazo vital, o seu discurso lévanos moito
máis alá do hiperlocal. A súa formulación é aberta e establecese en múltiples
direccións na procura dun espectador atento e disposto; o seu é un discurso
rico e transversal onde se tocan moitos fíos e no que tende a practicar certa
autorrepresentación, que como diría Eugenio d´Ors é a mellor maneira de ter un
discurso propio.
Artista multidisciplinar e polifacético que necesitou explorar amplamente o
medio até conseguir con claridade a liña de expresión, o territorio é para el a súa mesa de operacións,
de visibilización dos conflitos persoais, de conservación e de loita.
O artista é hoxe un artista maduro e que discrepa abertamente da
institución arte, e razóns non lle faltan. Estende a crítica da arte
contemporánea ao territorio, ou ao revés, utiliza o territorio para criticar a
arte, porque a arte está a ser tamén a gran mentira. De aí ven o pesado ”I don´t understand you”,
repetido en inglés unha e outra vez para perforar os nosos oídos, ou para que
nos cuestionemos cal é o noso papel nunha sociedade coma actual. Todo é
mentira, ou o que é peor, un fraude. A arte mente, a sociedade mente, a política
mente, todo arredor de nós é unha gran mentira. Que o simulacro duchampiano non
é nada ao lado da gran farsa que estannos a representar nese gran engano que é
a economía financeira, que non é real pero que non paramos de recoller as vítimas
do chan, vítimas inocentes e iso é o grave.
Na peza que temos diante unha vintena de personaxes de distintos ambientes exprésanse
nun idioma que non é o seu nin o falan, pero dan o pego, eles tamén menten. Como
de xeito crítico, argumenta Valiña, é o que acontece arredor da arte contemporánea,
onde se camiña pouco e se mimetiza demasiado para que todo funcione coma se
fosen valores seguros. Todo é coma un xogo, e como sabedes, o concepto do
lúdico na arte é moi importante. A arte a gritos, pesados, mecánicos, a cabalo
da mentira da cultura popular coa que tantas veces se nos enche a boca a todos,
cando en realidade esta e o que representa xa non interesa a ninguén porque, a
arcadia feliz non existe. O outro tema sobre o que traballa Valiña, o da
identidade, aínda que dun xeito transversal, tampouco existe. A identidade, un
termo esgotado en si mesmo, identidade de qué? Como el di a forma de chegar a
un público máis global é mentindo, a base de grandes mentiras. Valiña está a
traballar nestas cuestións, no edificio da manipulación, lembremos aquela imaxe coñecida do toxo na boca, fantástica
metáfora dunha sociedade globalizada que á vez racha coa sabedoría herdada
durante séculos. Na vella sociedade agraria o toxo era a base dunha agricultura
de subsistencia, o recurso que estaba máis a man. Un toxo na boca -ao marxe
dunha provocación- non é unha afirmación indiferente. E coma apunta Valiña,
levo a cultura na boca para que a consumas mastigada, sen esforzo.
As aldeas e o rural xa non interesan, a cultura popular tampouco, pero no
fondo da obra de Eduardo emerxe tamén unha homenaxe a aquelas familias que a
sustentan. Para rematar prefiro quedarme agora con iso.
José Paz
José Paz
No hay comentarios:
Publicar un comentario